Fimpens Resa
Kund:
Betsson
Tidsperiod:
2018-
2018 blev Betsson huvudsponsor till SHL (Svenska Hockeyligan) och ville aktivera sponsorskapet med en contentserie.
Vi pitchade en Behind the scenes-serie med besök i alla 14 SHL-klubbar med före detta elitspelaren Christian "Fimpen" Eklund framför kameran.
Spelbolagen hade haft det kämpigt ett tag och när nu Betsson skulle in i klubbarnas hjärtan så fanns det en viss osäkerhet hur serien skulle tas emot. Men samtidigt en försiktig optimism.
Resultatet slog alla förväntningar.
Avsnitten blev snabbt ett måste för svenska hockeysupportrar och "Fimpen" blev en av de mest omtyckta hockeyprofilerna mer eller mindre över en natt. Visningarna, kommentarerna och likesen strömmade in och "Fimpens Resa" blev ett starkt case för Betsson. Helt plötsligt tackade den svenska hockeypubliken Betsson, istället för att gnälla.
Det ledde till att vi, som nystartad liten byrå, blev nominerade till Swedish Content Awards där vi:
• Vann 1:a pris i kategorin "Årets sport"
• Vann 2:a pris i kategorin "Årets effekts och engagemang"
Fimpens Resa blev också ett otroligt positivt case för SHL som liga så att de till och med föreläste för hockeypartners utomlands om hur de och Betsson jobbar med content för att öka engagemanget i ligan.
Succén ledde till två ytterligare säsonger (med nya vinklar) i SHL.
2021 blev Betsson av med sponsorskapet och vi valde då att gå ner i divisionerna och besöka tio mindre klubbar, men supportrarna slutade inte titta för det.
2022/23 tog vi steget ut i Europa där Fimpen besökte klubbar i Tjeckien, Skottland, Österrike, Tyskland, Schweiz.
Totalt har det blivit:
85
AVSNITT
6
SÄSONGER
10 000 000+
VISNINGAR
Vi vågar säga att det är en av de mest långtgående contentserierna i Sverige, om inte den med flest avsnitt och mest innehåll, vilket vi är otroligt stolta över.